Saturday 1 November 2014

Tidak Wajib MENDAPAT Ilmu


Bismillahirrahmanirrahim.

"Menuntut ilmu adalah fardhu (ain) ke atas setiap orang Islam lelaki dan perempuan."
(Hadis Nabi SAW)

M/S 3, Fasal 1 Kitab Ta'lim Muta'alim Thoriqo al-Ta'allum (Mengajar Pelajar Cara Belajar) karangan Syeikh Zarnuji dan disyarahkan oleh Syeikh Ibrahim bin Ismail.

Terjemahan ke dalam Bahasa Melayu oleh Ustaz Abdul Ghani Jabal Maraqy.

Buku yang saya rujuk ini diterbitkan Jabal Maraqy Enterprise di bawah tajuk 'Panduan Belajar Menurut Kaedah Islam'.

Catatan saya:

1. Para 'alim ulamak mensyarahkan bahawa hadis ini menyebut tentang kewajipan MENUNTUT ilmu, bukannya kewajipan MENDAPAT ilmu.

2. Hal ini bermaksud, ilmu itu (seperti hidayah) adalah hak milik mutlak Allah SWT dan dialah yang menganugerahkannya kepada siapa jua yang dikehendaki-Nya.

3. Pendek kata, orang yang tinggi intelek, hebat guru-gurunya, kondusif tempat belajarnya, sempurna kitab-kitab yang ditela'ahnya dan mempunyai semua yang diperlukan untuk mendapat ilmu, tidak akan mendapat ilmu melainkan jika Allah SWT mengizinkan.

4. Justeru, kita dinilai berdasarkan usaha (menuntut ilmu), manakala hasil (mendapat ilmu) itu terserah kepada Allah SWT.

5. Pastinya, Allah SWT yang Maha Pemurah akan memberi kepada siapa yang berusaha, bahkan kerana kemurahan-Nya, Dia memberi lebih banyak walaupun kita tak layak.

6. Ringkasnya, apa jua yang wajib, maka jika ditinggalkan berdosa, dan jika dilaksanakan mendapat pahala.

7. Dalam hal ini, berdosanya kita adalah jika tidak berusaha menuntut ilmu, bukannya berdosa jika tidak mendapat ilmu, kerana sekali lagi diulang, kewajipan yang disebut dalam hadis (di atas) ialah MENUNTUT ilmu, bukannya MENDAPAT ilmu.

Wallahu ta'ala a'lam.

Gambar hiasan (Sumber)

0 comments:

Post a Comment