Tuesday 4 November 2014

Pluralisme Agama


Bismillahirrahmanirrahim.

1. Saya menyokong penuh keputusan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) yang telah mewartakan fatwa pengharaman NGO Sisters In Islam (SIS) pada 17 Julai 2014 yang lalu kerana menyebarkan fahaman Liberalisme dan Pluralisme yang bercanggah dengan ajaran Islam sebenar.

2. Para 'alim ulama' (melalui dakwah dan karya mereka) sudah banyak berbicara tentang kecelaruan fahaman dan pembawa fahaman ini. Justeru, baik juga saya kongsikan antara yang boleh kita semua rujuk seperti berikut.

3. Pertama, sebuah buku bertajuk Islam dan Pluralisme Agama hasil kajian dan penulisan Associate Professor Khalif Muammar dan juga artikel (dalam format pdf) lebih ringkas bertajuk Pluralisme dan Kesatuan Agama (oleh penulis yang sama) di sini.


4. Berikut pula adalah petikan yang saya temui di laman Facebook yang menjelaskan kaitan antara SIS dengan fahaman Liberalisme dan Pluralisme.

Pada 28 Julai 2005, Majelis Ulama Indonesia (MUI) telah mewartakan pengharaman Islam Liberal melalui tiga istilah yang diharamkan dikaitkan dengan Islam Liberal iaitu “Pluralisme”, “Sekularisme” dan “Liberalisme”. Majelis Ulama Indonesia (2010: 96-97) tidaklah mengharamkan Islam Liberal berdasarkan istilah “Islam Liberal” tetapi lebih cenderung mengaitkan pengharamannya melalui empat istilah iaitu:

1. Pluralisme agama adalah suatu paham yang mengajarkan bahwa semua agama adalah sama dan karenanya kebenaran setiap agama adalah relatif; oleh sebab itu, setiap pemeluk agama mengklaim bahwa hanya agamanya saja yang benar sedangkan agama yang lain adalah salah. Pluralisme agama juga mengajarkan bahwa semua pemeluk agama akan masuk dan hidup berdampingan di surga.

2. Pluralitas agama adalah sebuah kenyataan bahwa di negara atau daerah tertentu terdapat berbagai pemeluk agama yang hidup secara berdampingan.

3. Liberalisme agama adalah memahami nas-nas agama (Al-Quran & Sunnah) dengan menggunakan akal pikiran yang bebas; dan hanya menerima doktrin-doktrin agama yang sesuai dengan akal pikiran semata.

4. Sekularisme agama adalah memisahkan urusan dunia dari agama; agama hanya digunakan untuk mengatur hubungan peribadi dengan Tuhan, sedangkan hubungan sesama manusia diatur hanya dengan berdasarkan kesepakatan sosial.

Manakala mengenai Sister in Islam yang terbabit dengan idea Liberalisme dan Pluralisme sudah banyak dikupas oleh ahli akademik di Malaysia. Antaranya:

1. Marzuki (2009: 160-173) mengaitkan golongan liberal dengan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan seperti SIS, Artikel 11, Majlis Peguam dan pertubuhan bukan Islam seperti Malaysian Consultative Council of Buddhism, Christianity, Hinduism and Sikhism (MCCBCHS). 

2. Mohamad Kamil (2011: 252) menyenaraikan golongan Liberal di Malaysia adalah Kassim Ahmad, Ahmad Faris Mohd Noor, Institut Kajian Dasar (IKD), Sisters In Islam (SIS), Jemaah al-Quran Malaysia dan Middle Eastern Study Group. 

3. Mohamad Ariffin (2012: 11) menyebut hanya Sister in Islam (SIS) sahaja kumpulan yang mempunyai idea Islam Liberal di Malaysia kerana SIS menyeru kepada persamaan hak antara wanita dan lelaki di samping mempromosikan demokrasi dan kebebasan. 

4. Indriaty (2013: 106) pula menyimpulkan bahawa SIS memenuhi ciri-ciri dan asas-asas Islam Liberal dan pemikiran SIS merupakan aliran feminisme dari kerangka Islam Liberal. 

Nama saya sebut di atas adalah sedikit dari sekian banyak pandangan mengenai SIS. Sudah sampai masanya pengharaman SIS disebut dengan jelas sebagaimana telah diwartakan oleh MAIS dan ditandatangani oleh Mufti Selangor.

Sebarkan untuk manfaat umat Islam.

5. Semoga bermanfaat. Dan kejayaan serta taufiq itu hanya milik Allah jalla wa 'ala.

0 comments:

Post a Comment