Wednesday 5 November 2014

ISIS dan Fiqh al-Jihad


Bismillahirrahmanirrahim.

1. Lebih 126 mufti, 'alim ulama' dan golongan intelektual dari seluruh dunia telah menandatangani satu surat terbuka (dengan penjelasan lengkap) MENENTANG ISIS dalam pelbagai bahasa (boleh muat turun di sini).

2. Tidak lupa juga satu khutbah Jumaat oleh Syeikh Hamza Yusuf hafizhohullahu ta'ala yang boleh didapati daripada Zaytuna College You Tube channel bertajuk 'The Crisis of ISIS: A Prophetic Prediction'.

3. Saya mohon pendirian ini terus disebarkan kepada terutamanya anak-anak muda dengan diingatkan akan sabda Nabi SAW, "Kemusnahan umatku akan berlaku di tangan anak-anak muda yang bodoh."

4. Nabi SAW telah berpesan tentang puak Khawarij semasa hayat baginda lagi. Para sahabat seperti Saidina Abu Bakr al-Siddiq dan Saidina Umar al-Khattab radhi-Allahu 'anhum pun terkejut melihat banyaknya ibadat puak-puak Khawarij ini, apatah lagi kita- jangan mudah tertipu dengan apa yang zhahir daripada mereka.

5. Kita tak sepatutnya keliru dalam hal ini. 

6. Jika kita keliru, maka belajarlah agama- dan tiadalah belajar agama itu hanya daripada Google- nescaya bertambah keliru.

7. Carilah ikatan ilmu yang bersanad dan bersambung kepada Sayyidina Nabi SAW!

Wallahua'lam. Wamaa taufiqi illaa billaah..

Syeikh Hamza Yusuf Hanson (sumber)

0 comments:

Post a Comment