Sunday 23 November 2014

Keistimewaan Nabi SAW


Bismillahirrahmanirrahim.

(Sumber)
1. Sudah luput dari fikiran saya siapakah orangnya (mungkin Syeikh Hamza Yusuf hafizhohullah) tapi saya pernah mendengar bahawa beliau menyebut salah satu mukjizat Nabi Muhammad SAW adalah bahawa sepanjang sejarah tidak pernah wujud golongan yang sesat yang membawa ajaran bahawa Nabi SAW adalah Tuhan.

2. Namun, ada Rasul lain yang dianggap Tuhan, seperti Nabi Isa AS yang dianggap Tuhan oleh kaum Nasrani.

3. Daripada kalangan sahabat, Saidina 'Ali karromallahu wajhah dianggap Tuhan oleh sesetengah firqah Shi'ah.

4. Daripada orang awam, ada yang mengaku diri sendiri menjadi Tuhan.

5. Orang Yahudi menjadikan sapi betina sebagai sembahan.

6. Berhala, bulan, bintang, matahari bahkan pokok dan api ada yang disembah dan dianggap Tuhan.

7. Bahkan al-Quran menyebut tentang ada orang yang menjadikan NAFSU sebagai Tuhan wal 'iyazubillaah.

8. Tapi Nabi SAW terselamat daripada kesesatan ini - sollu 'alan nabiyy!

9. DUA kalimah shahadah yang menjadi tonggak aqidah kita menggandingkan ke-Esaan Allah SWT dengan kerasulan Nabi SAW- DUA kalimah, bukan satu!

10. Terdapat juga dalam nas yang menggunakan kalimah Arab 'Huma'- yakni kata ganti nama yang merujuk kepada 'mereka berdua' yang menggandingkan Allah SWT dan Nabi SAW, bahkan dalam Al-Quran kita diperintahkan untuk ta'at kepada Allah SWT dan Rasul-Nya. 

11. Gandingan ini menunjukkan keistimewaan Nabi SAW sebagai seorang manusia biasa tetapi tidak sama seperti manusia lain- dan umat Islam amat faham tentang hal  ini.

12. Demikian juga hadis tentang Nabi SAW sendiri menjawab selawat salam kita pada setiap hari Jumaat- yang menjadi salah satu dalil bahawa Nabi SAW masih hidup di dalam kuburnya- keistimewaan Nabi SAW ini jika tidak difahami dengan baik boleh menyebabkan kita menuduh orang lain sebagai menganggap Nabi SAW itu Tuhan (kerana Nabi SAW masih hidup)?

13. Mesej saya yang jahil lagi faqir ini adalah untuk kita berhati-hati daripada terjebak menuduh umat Islam lain syirik- hanya kerana kita tidak faham kedudukan Nabi SAW yang sebenar.

Wallahua'lam.

Ya Hanana.. Beruntungnya kita menjadi umat Nabi Muhammad SAW! 

Allahumma solli wa sallim wa baarik 'alayhi wa 'alaa aalih :-)

0 comments:

Post a Comment