Thursday 20 November 2014

Kenapa Perlu Belajar Agama?


Bismillahirrahmanirrahim.

Syeikh Musa Furber hafizhohullahu ta'ala (sumber)
1. Berikut ialah satu terjemahan Bahasa Melayu kepada jawapan (ringkas) untuk persoalan 'Kenapa kita perlu belajar agama?'  yang dijawab oleh Syeikh Musa Furber hafizhohullah di laman web (Bahasa Inggeris) beliau di sini.

2. Pada hemah saya, jika dibaca berulang-ulang kali jawapan beliau, dengan teliti dan berhati-hati, kita akan dapati terkandung di dalam jawapan ini hal-hal yang mendasar (fundamental) tentang Islam, dan jika difahami dengan baik, kemudian dipegang dengan teguh, akan membantu kita menghadapi cabaran serta serangan musuh-musuh Islam- sama ada dari dalam mahupun dari luar.

Soalan:
Kenapa perlu belajar agama?

Jawapan: 

"Tuhan mencipta kita untuk menyembah-Nya.

Dia mahu kita menyembah-Nya dengan cara tertentu yang layak bagi-Nya, yakni zat-Nya, sifat-Nya dan perbuatan-Nya, serta yang diredhai-Nya.

Dia telah mewahyukan cara-cara ibadah yang layak serta diredhai-Nya melalui ramai para Nabi dan para Rasul 'alaihissalam.

Kita sebagai umat Islam berpegang bahawa al-Quran adalah wahyu terakhir dan Muhammad bin 'Abdullah adalah Rasul terakhir, dan Islam adalah wahyu terakhir yang memansukhkan segala-galanya yang datang sebelumnya dan Islam tak akan sesekali dimansukhkan.

(Agama) Islam mencakupi soal kepercayaan (aqidah), ritual ('ibadah), dan interaksi sosial (mu'amalah).

Mematuhi keseluruhan aspek (aqidah, 'ibadah, mu'amalah) ini adalah apa yang dimaknai dengan menyembah (ber'ibadah kepada) Tuhan.

Menyembah Tuhan sebagaimana yang Dia mahu memerlukan ILMU, dan ilmu memerlukan pembelajaran (menuntut ilmu).

Inilah sebab mengapa perlunya belajar agama kepada siapa jua yang mahu menyembah Tuhan dengan keyakinan bahawa kita menyembah-Nya sebagaimana yang Dia perintahkan kita untuk menyembah-Nya."

Wallahua'lam. 

0 comments:

Post a Comment