Monday 10 November 2014

Amina Wadud dan Sisters In Islam (SIS)


Bismillahirrahmanirrahim.

Gambar muka depan daripada artikel rujukan yang sudah saya cetak (sumber foto)
Untuk salinan (soft copy) sila tekan tajuk artikel di bawah.

1. Sebahagian golongan feminist (pejuang hak wanita?) yang menolak hadis dan hanya mahu pegang al-Quran sedar tak bahawa orang-orang yang memukul wanita (isteri) mereka sebenarnya menjustifikasi perbuatan mereka hanya melalui ayat al-Quran padahal dalil yang paling kuat dan membantah perbuatan memukul isteri boleh didapati daripada hadis? Masih nak tolak hadis?

2. Amina Wadud bertanggungjawab terhadap penubuhan SIS. Jika kita kenal siapa Amina Wadud dan fahaman yang dibawanya, kita tahu apa yang kita ingkari terhadap SIS.

3. Ya, wanita itu daripada tulang rusuk lelaki. Tetapi bukanlah bermakna wanita itu lemah (sub-human) sebaliknya merekalah yang memelihara kaum lelaki sepertimana tulang rusuk melindungi jantung yang merupakan organ penting dalam badan kita.

4. Atas sebab itu, kaum Adam mesti melindungi kaum Hawa, kerana tanpa kaum Hawa, kaum Adam tidak terlindung!

5. Kekuatan umat ini terletak pada kaum wanita juga, maka wahai kaum wanita, berwaspadalah kerana musuh Islam sudah lama mengintai peluang merobohkan kekuatan umat dengan cara merosakkan kaum wanita.

6. Kalimah umat itupun datang daripada kalimah 'um' yang bererti ibu (wanita).

7. Dan rahim (women's womb), yang hanya ada pada kaum wanita, adalah nama yang berkait rapat dengan nama Allah SWT yang paling banyak disebut, yakni al-Rohman dan al-Rohim.

Wallahuaklam.

Demikian sedikit catatan dan perkongsian selepas membaca sebuah artikel berbahasa Inggeris bertajuk 'An Innovation of Misguidance: Amina Wadud's Unenlightened Feminism' oleh GF Haddad Ramadan.

0 comments:

Post a Comment