Saturday 31 January 2015

Mencari Bimbingan


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

"Ulamak itu pewaris para Nabi."
-Mafhum kalam junjungan mulia lagi agung, Rasulullah SAW

Syeikh dikenali juga sebagai Abu Ali al-Banjari (Sumber)
1. Semalam selepas solat Maghrib di Surau At-Taqwa, Seksyen 7, Shah Alam, Syeikh Ahmad Fahmi Zam Zam al-Banjari an-Nadwi al-Maliki hafizhohullahu ta'ala menjelaskan bahawa walaupun kurangnya guru-guru mursyid untuk membimbing manusia kepada Allah dan Rasul-Nya pada zaman ini, para 'alim ulamak melalui pengalaman ruhaniah mereka memberikan dua jalan penyelesaian.

2. Jelas Syeikh, walaupun ia mungkin tak sama dengan mendapat bimbingan guru mursyid, ia sekurang-kurangnya dapat membantu kita insya Allah.

3. Dua hal tersebut adalah seperti berikut:

PERTAMA:
Banyakkan menela'ah dan mengkaji kitab-kitab Imam al-Ghazali rahimahullahu ta'ala dengan ikhlas dari hati kerana Imam al-Ghazali menulisnya dengan hati yang ikhlas dan penuh kasih sayang.

KEDUA:
Memperbanyakkan selawat (dengan sebanyak-banyaknya) ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW.

4. Syeikh kemudian membacakan 2 kali serta mengijazahkan kepada kami Selawat Jumaat yang diambil daripada kitab Ihya' 'Ulumiddin karangan Imam al-Ghazali dengan sanad yang muttasil (bersambung) kepada penulis kitab.

5. Beliau juga mensharahkan tentang selawat tersebut, antara lain menyentuh tentang syafa'at Rasulullah SAW di Padang Mahsyar, tentang perihal Maqom Mahmud dan al-Wasilah, yang kita semua boleh dapati dalam doa selepas azan yang kita baca.

6. Untuk manfaat kita semua insya Allah, saya ada kongsikan juga sebelum ini di blog satu doa untuk mencari guru mursyid yakni pewaris para Nabi di sini.

7. Semoga Allah SWT tambahkan rasa kasih dan cinta kita kepada baginda Rasulullah SAW dan para pewaris baginda, dan semoga kita dihimpunkan bersama mereka serta mendapat syafa'at agung Rasulullah SAW kelak.

Amin. Allahumma amin. Wallahua'lam. Sollu 'alannabiyy!

0 comments:

Post a Comment