Monday 5 January 2015

Pencarian Pewaris Nabi


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

Kulit depan buku (Sumber)

1. Doa berikut saya petik daripada sebuah buku bertajuk 'Risalah Fardu Ain' yang disediakan oleh Pertubuhan Sinar Damsyik Malaysia (PERSIDAM), pada muka surat 36.

2. Setinggi-tinggi penghargaan kepada al-fadhil Ustaz Md Aleh Solihin bin Ahmad Sidiki hafizhohullahu ta'ala, merangkap Yang Dipertua PERSIDAM kerana menghadiahkan buku ini.

"Seseorang boleh juga menunaikan solat hajat, bermunajat dan membaca doa yang diajarkan oleh ahli sufi untuk bertemu dengan pewaris para nabi. Doa tersebut ialah:



Transliterasi (oleh saya sendiri- mohon maaf dan pembetulan jika tersilap):

"Allahumma dullanii 'alaa man yadullunii 'alayk. Wa aw shilnii ilaa man yuu shilunii ilayk. Allahumma yaa jaami'annaasi liyawmil laa roiba fiih. InnAllaha laa yukhliful mii'aad. Ijma' baynii wa bayna man yursyidunii ilayk."

Perhatian: Dalam transliterasi di atas, 'sh' merujuk kepada huruf 'Sod' manakala 'sy' merujuk kepada huruf  'Syin'.

Terjemahan doa (dipetik daripada buku yang sama):

"Wahai Allah SWT! Tunjukkan kepadaku mereka yang boleh menunjukkan daku kepadaMu, dan sampaikanlah daku kepada mereka yang boleh menyampaikan daku kepadaMu. Wahai Allah SWT yang menghimpunkan manusia bagi hari yang tiada keraguan padanya, sesungguhnya Allah SWT tidak memungkiri janji, himpunkanlah daku dengan orang yang menunjukkan daku kepadaMu."

3. Sebagai penutup kalam, suka saya kongsikan bahawa penulis buku ini menjelaskan bahawa tugas utama pewaris-pewaris nabi (yang kita cari melalui doa ini) adalah untuk membimbing manusia beribadat agar dapat mengenal Allah SWT.

4. Penulis mengingatkan agar kita meletakkan keazaman yang tinggi untuk mengenal Allah SWT sebagai perkara asas untuk berguru dengan pewaris-pewaris Nabi.

Wallahua'lam. Semoga bermanfaat insya Allah.

5 comments:

Ab rahman said...

Assalamualaikum, Tuan. Saya Abdul Rahman Dari Terengganu minta keizinan mengamalkan DOA INI. Dengan siapa saya harus jumpa

Unknown said...

Wslm saya penyusun buku memberi keizinan untuk Tuan mengamalkan doa tersebut. Moga Allah berikan petunjuk kepada kita semua.

Ibnu Hanaffi said...

Waalaikumussalam warohmatullah. Maaf Tuan Abdul Rahman atas kelewatan maklum balas dan syukron jazilan ya habibi Ustaz Aleh atas keizinan nafa'ana bi'ulumikum fi al-daaroyni amin ya Robb

Ab rahman said...

Terima kasih tuan

Ibnu Hanaffi said...

Alhamdulillah sama sama..

Post a Comment