Wednesday 26 February 2020

Perihal Yaqin (Bahagian 1)

Bismillah.

1. Dalam Islam, terdapat beberapa istilah yang menggambarkan tahap sesuatu itu diterima sebagai kebenaran (verification of truth) yang juga dibincangkan dalam bidang epistemologi seperti yang telah saya singgung sedikit di sini.

2. Pertama adalah jahil, yang ertinya langsung tidak tahu.

3. Kedua, dinamakan syak (شك), daripada kalimah bahasa Arab dan merujuk kepada tiada kepastian. Orang Melayu mungkin lebih sinonim dengan frasa syak wasangka. Pada fikiran saya, perkataan wasangka itu adalah gabungan antara wa dan sangka.

3. 'Wa' dalam bahasa Arab ertinya 'dan' manakala sangka pula adalah sekadar dugaan (yakni telahan atau estimation, bukan dengan maksud ujian atau test) dan jika betul fahaman saya, maka syak wasangka agaknya bermaksud syak dan sangkaan/dugaan.

4. Walaupun kedua-dua istilah itu (yakni syak dan sangkaan) seakan sama, tapi sangkaan atau dugaan apabila diperhalusi mempunyai maksud yang berbeza dan kalimah zhon (ظن) digunakan dalam bahasa Arab untuknya. Ini adalah istilah ketiga. 

Ulangkaji istilah:(1) jahil, (2) syak (3) sangkaan atau zhon

5. Akhir sekali, istilah keempat dan terakhir, yang menjadi LAWAN (opposite) kepada jahil, syak dan zhon adalah yakin (يقين).

6. Jika dibuat kira-kira dengan nombor, untuk membantu kefahaman, bolehlah dikatakan jahil itu 0%, syak itu 50%, zhon itu lebih daripada 50% manakala yaqin pula adalah 100%.

7. Dari sini, perlu kita nyatakan dengan jelas bahawa kewujudan Allah sebagai Tuhan mesti diyakini, bukan sekadar sangkaan atau syak.

8. Ertinya jika kita beriman bahawa Allah Ta'ala itu wujud, tapi kita fikir terdapat 1% kemungkinan (probability) mungkin Dia tidak wujud, ini ertinya belum mencapai tahap yakin dan ini bahaya kerana aqidah yang sah mestilah pada tahap 100% yakin.

9. Sebagai penutup, suka saya sebut beberapa lagi perkara.

10. Pertama, aqidah kita jika ingin pastikan ia sah, mestilah terhimpun padanya tiga syarat yang mana salah satunya adalah yakin dengan putus (100%). Syarat yang lain akan dibicarakan kemudian (Bahagian 2).

11. Yakin juga, seperti yang dihurai oleh Imam al-Ghazali, boleh dipecah tiga lagi, yang akan saya kongsikan kemudian.

12. Demikian juga jahil telah dibahagikan kepada dua jenis kejahilan, dan akan dihurai nanti.

13. Sebenarnya selain syak dan zhon, ada satu lagi istilah iaitu waham (kurang daripada 50%) tapi tidak saya sebut lebih awal di atas.

Sumber

14. Penulisan ini terhasil setelah saya membaca bahagian Pendahuluan buku Prof. al-Attas bertajuk 'Tinjauan Ringkas Peri Ilmu dan Pandangan Alam' buat kali ke-3 (kali kedua pada tahun 2016).

15. Untuk itu ingin saya nukilkan sedikit apa yang dibicarakan oleh Prof. al-Attas sebagai tatapan dan mudah-mudahan bermanfaat buat kita semua.

WAllahua'lam.

"...Ketibaan pada kebenaran itu sebenarnya datang dari hidayah, bukan dari shak. Shak adalah keadaan hati yang teragak-agak tiada menentu antara dua perkara yang bertentangan dan yang hati itu tiada memberat menyebelahi mana-mana satu antaranya kedua;....."
-Prof. Naquib al-Attas, Tinjauan Ringkas Peri Ilmu

0 comments:

Post a Comment