Thursday 20 February 2020

Epistemologi- Satu Catatan Santai

Bismillah.

1. Kewujudan (existence) adalah satu perkara yang saya fikir sangat mendasar (fundamental) dan akhirnya (ultimately), kewujudan Tuhanlah perkara yang paling penting dan perlu kita pastikan dengan yaqin (certainty).

2. Untuk kita umat Islam, kewujudan Tuhan yakni Allah adalah wajib (mesti) pada aqal.

3. Kewujudan yang lain pula adalah mumkin (possible), dan maksud 'yang lain' di sini adalah semua dan segala-galanya selain Allah. Maksud mumkin pula adalah boleh jadi ada dan boleh jadi tiada.

4. Maka di sini, perlu difahami pula beza antara kewujudan sesuatu dengan menyedari akan kewujudan tersebut.

5. Di sinilah perbincangan mengenai epistemologi menjadi perkara yang menarik minat saya.

6. Ringkasnya, epistemologi antara lain membincangkan tentang sumber atau saluran ilmu, yakni dari mana kita mendapat ilmu, contohnya tentang kewujudan sesuatu. Ertinya, bagaimana menyedari bahawa sesuatu itu wujud (poin ke-4).

7. Contohnya, saya tahu kewujudan sebatang pokok apabila saya lihat dengan mata. Atau kewujudan suara seorang penyanyi apabila telinga saya mendengarnya, atau kewujudan bau wangi apabila hidung saya mengesannya.

8. Di sini, kewujudan (i) pokok, (ii) suara penyanyi dan (iii) bau wangi dapat saya sedari kewujudannya melalui sumber yang dinamakan pancaindera yakni mata, telinga dan hidung.

9. Dalam Islam, diperincikan bahawa pancaindera ini adalah pancaindera yang sejahtera. Lidah dan kulit, jika tak silap saya adalah dua lagi contoh pancaindera.

10. Dan dalam Islam juga, selain pancaindera yang sejahtera, dua lagi saluran atau sumber ilmu adalah aqal yang sihat serta perkhabaran yang benar. Lain kali baru saya cerita panjang lagi.

Antara rujukan yang sangat bermanfaat tentang epistemologi. Sumber gambar.

11. Apa yang ingin saya tekankan di sini adalah, jika sifat sesuatu yang wujud itu berbeza, maka berbeza jugalah saluran untuk menggapai (perceive) kewujudannya.

12. Jika seseorang yang pekak sejak lahir, tidak kiralah tajam macam mana pun mata dan penglihatan dia, dia tak akan dapat pastikan kewujudan suara atau bunyi kerana mata tidak dapat 'melihat' bunyi!

13. Demikian juga orang yang hilang penglihatan sejak lahir, tidak kiralah kuat hebat macam mana pun pendengarannya, dia tak akan dapat 'mendengar' warna merah, kuning mahupun biru kerana kewujudan warna hanya dapat digapai melalui penglihatan, bukan pendengaran!

14. Bila kita sedar hakikat ini, maka boleh saya akhiri dengan dua kesimpulan penting.

15. Pertama, the absence of evidence is not the evidence of absence

16. Jika kita tiada bukti sesuatu itu wujud, itu bukan semestinya bukti bahawa ia memang tidak wujud. Sebaliknya, mungkin kerana kita tersilap menggunakan saluran, ataupun kita tiada saluran untuk mengetahui akan kewujudan sesuatu itu!

17. Kedua, pengajaran secara ringkas, saya fikir seorang Muslim yang faham epistemologi akan faham lebih baik kenapa kita tidak menafikan kewujudan Allah walaupun kita tak nampak Allah dengan mata kasar kita.

WAllahua'lam.

0 comments:

Post a Comment