Monday 24 February 2020

Doa Mustajab di Malam Rejab


Bismillah.

1. Salah satu malam yang mustajab doanya adalah pada malam awal Rejab iaitu bermula Maghrib pada hari ini, 24 Februari 2020.

2. Ia termasuk salah satu daripada 5 malam sebagaimana dinuqilkan daripada Imam al-Shafie rahimahuLlah.

Sumber
3. Sempena masuknya bulan Rejab ini, saya terjemahkan antara amalan pada bulan Rejab yang saya ambil daripada nasihat Habib Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafiz hafizhohuLlah di Facebook Muwasola.

Pertama, memperbanyakkan istighfar dan bertaubat sesungguh-sungguhnya.

Kedua, ikhlaskan diri untuk mendekati Allah dengan melaksanakan perintah Allah serta meninggalkan larangan-Nya.

Ketiga, muhasabah dan memperbaik diri serta berusaha mencontohi Nabi sollAllahu alayhi wasallam dalam setiap perbuatan.

Keempat, memperbaik kualiti solat dengan memenuhi perkara yang disunnahkan serta menghadirkan khusyuk dalam solat. Sentiasa berusaha untuk solat berjemaah dan mendapatkan takbir pertama bersama-sama Imam.

Kelima, memperbaik hubungan dengan al-Quran dengan menambahkan pembacaan, merenung maknanya serta beramal dengannya.

Keenam, berterusan istiqamah dalam zikir dan doa pada waktu pagi dan petang, seusai solat mahupun dalam setiap keadaan (makan, tidur dan lain-lain).

Ketujuh, memperbaik hubungan dengan ahli keluarga, sahabat, sanak saudara, jiran tetangga dan hamba-hamba Allah yang lain umumnya, serta para Wali-Nya khususnya.

Kelapan, berpuasa sunat setakat kemampuan terutamanya pada hari Isnin dan Khamis serta hari-hari putih (13,14 dan 15 hari bulan Hijrah).

Kesembilan, menginfaqkan sebahagian harta dan sehabis baik membantu golongan yang memerlukan serta melayan mereka dengan baik.

Kesepuluh dan terakhir, beribadah kepada Allah pada malam-malamnya khususnya pada waktu akhir malam. Perbaiki keadaan diri supaya termasuk dalam golongan yang dipuji oleh Allah Ta'ala di dalam al-Quran yakni mereka yang menginfaqkan harta serta memohon keampunan pada waktu akhir malam.

4. Selain amalan di atas, juga saya kongsikan doa (audio) untuk kita baca sebagaimana rakaman suara Habib Umar di sini.

5. Terdapat juga satu risalah amalan di bulan Rejab yang sangat bermanfaat serta boleh dimuat turun secara percuma di sini. Ia susunan Ustaz Muhadir Joll hafizhohuLlahu.

6. Akhir sekali, berikut adalah selawat yang boleh kita sama-sama amalkan pada bulan Rejab.

WAllahua'lam.

Sumber

0 comments:

Post a Comment