Tuesday 23 January 2024

Adab Belajar

Bismillah.

 1. Alhamdulillah khatam kitab ke-2 tahun ini sempena persediaan bermula kelas baru ACCA pada minggu depan.

 2. Khatam ini kali kedua selepas kali pertama pada tahun 2021.

 3. Boleh juga kata kali ke-3 khatam melalui rakaman bersama penyusun sendiri, Dr Ayman al-Akiti حفظه الله yang membaca matan serta terjemahan serta syarah pendek beliau. Boleh tonton di sini:

 https://www.youtube.com/watch?v=SxRsmG1VMO4&list=LL&index=3

 4. Kitab syarah tanbih (تنبيه) ini boleh dikatakan zubdah (زبدة) atau intipati daripada kitab terkenal Imam al-Zarnuji رحمه الله yang lebih panjang, dan tanbih ini juga selain lebih ringkas, ia dalam bentuk nazam (poem) dan ada juga tambahan isi lain.

 5. Banyak adab belajar yang disentuh bahkan diabaikan oleh penuntut ilmu sehingga tidak terhasil ilmu atau tak dapat ilmu bermanfaat.

 6. Antaranya adalah tentang kewajaran mengagungkan atau menghormati guru, sebagaimana yang dinukil dan dirujuk daripada Imam besar seperti Imam al-Nawawi dan al-Hafiz al-Suyuti, sehinggakan karya Dr Ayman ini dinamakan syarah (commentary) dan juga توثيق kerana meletakkan rujukan daripada kitab-kitab muktabar.

 7. Akhir sekali saya kongsikan di sini enam syarat atau perkara yang MESTI ada bagi penuntut ilmu, sebagaimana kata Imam al-Shafie رحمة الله عليه.


Pertama:

Kecerdikan

Kedua:

Gemar untuk dapatkan ilmu

Ketiga:

Biaya menuntut ilmu

Keempat:

Bersabar

Kelima:

Petunjuk seorang guru

Keenam:

Menempuh waktu yang lama


8. Perkara keenam adalah antara perkara yang ditinggalkan ramai pada zaman yang semua benda nak cepat sekarang.

9. Semoga permulaan tahun baru ini menjadi permulaan kepada saya untuk terus belajar adab belajar dengan betul dan berkesan, khususnya sebagai seorang pelajar dan pensharah.

"When one teaches, two learn."

10. Semoga berkat masuknya malam Rejab apabila masuknya Maghrib malam ini juga, Allah mengampunkan dosa kita semua dan panjangkan umur kita untuk bertemu Ramadhan.

Amin ya Rabbal 'alamin.

WAllahua'lam.

PS: Maaf lupa. Bila sebut berapa kali khatam, bukan nak kata hebat, tapi nak tekankan bahawa perlunya mengulang-ulang bacaan buku yang baik dan bermanfaat lagi-lagi bab adab, akhlak dan tasawwuf sebagai peringatan berterusan buat yang selalu lalai-lupa seperti saya 🙏🏽

0 comments:

Post a Comment